Kadar Saman Kesalahan Trafik PDRM

Sumber imej: thestar.my

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Berapakah yang perlu anda bayar sekiranya anda dihentikan atas kesalahan trafik?
  • Panduan di bawah telah disekatakan untuk PDRM, JPJ, dan DBKL.
  • Ingat, “Lebih banyak anda berlengah, lebih banyak anda perlu bayar.”

Adakah anda pernah tertanya-tanya berapakah kadar saman yang perlu anda bayar sekiranya anda dihentikan oleh polis trafik kerana satu kesalahan? Kami telah menyediakan Kadar Saman Trafik PDRM ini sebagai satu panduan am. Anda boleh periksa sama ada anda telah disaman di laman sesawang rasmi Polis DiRaja Malaysia (PDRM) atau melalui portal seperti MyEG.

First category offence Vehicle type Standardized summons rates (RM) Examples of offences
1 – 15 days 16 – 30 days 31 – 60 days
Offences relating to primary cause of accident, safety or road users, traffic congestion and public safety. All types of vehicles incl. motorcycles below 250cc 300 300 300 1. Driving above 40 km/h faster than speed limit.
2. Failure to stop at red light.
3. Using mobile phone
4. Not wearing a helmet.
5. Going against traffic.
6. Using the emergency lane except for emergency purposes.
Second category offence Vehicle type Standardized summons rates (RM) Examples of offence
1 – 15 days 16 – 30 days 31 – 60 days
Offences relating to negative behaviour of driver and vehicle technical problem that actively contributed to the accident, traffic congestion and public safety. All type of vehicles 150 200 300 1. Driving below 40 km/h faster than speed limit.
2. Perforing U-turn where it is prohibited.
Motorcycles below 250cc 100 150 300 3. No driving license.
4. Stopping inside the yellow box.
5. Not adhering to “No Entry” sign.
Third category offence Vehicle type Standardized summons rates (RM) Examples of offence
1 – 15 days 16 – 30 days 31 – 60 days
Vehicle technical problem which passively increases the risk of an accident, traffic congestion and public safety. All type of vehicles 100 150 250 1. Lights not working.
2. Brake light not working.
Motorcycles below 250cc 50 100 150 3. Light is not turned on.
4. Side view mirror not installed.
5. Transporting unsuitable object on vehicle.
Third category offence Vehicle type Standardized summons rates (RM) Examples of offence
1 – 15 days 16 – 30 days 31 – 60 days
Other offences not contained above that did not contribute to accident, traffic congestion and public safety. All type of vehicles 70 120 150 1. Expired driving license.
2. Did not change vehicle ownership.
Motorcycles below 250cc 50 100 150
3. Not displaying “P” sign.

Seperti yang boleh anda lihat, kesalahan trafik terbahagi kepada empat kategori utama. Walau bagaimana pun, sesetengah kesalahan tertentu tampak tidak jelas kesalahannya. Sebagai contoh, sekiranya seorang penunggang motosikal menunggang sebuah motosikal 1000cc tanpa lesen B penuh dan juga tanpa lesen “L” B penuh. Kesalahannya akan dikategorikan sebagai “Tidak mempunyai lesen motosikal yang sah”. Jika dia mmpunyai lesen “L” tetapi tidak memaparkan stiker L, kesalahannya itu sepatutnya jatuh di bawah Kategori Empat.

Satu lagi kesalahan yang perlu diberi perhatian oleh penunggang motosikal adalah tidak menunggang di laluan motosikal di mana ianya tersedia. Kesalahan ini dianggap sebagai tidak mematuhi papan tanda tidak boleh masuk.

Sumber imej: thestar.my

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terdapat juga kesalahan tidak boleh kompaun, seperti menunggang dengan cukai jalan yang tamat. Ianya secara automatik bermakna seseorang itu menunggang tanpa sebarang perlindungan insurans. Ianya satu kesalahan yang akan membawa pesalah ke Mahkamah Majistret dan di bawah belas ihsan Tuan Hakim.

Memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah boleh menyebabkan anda didenda sehingga RM5,000, dipenjara, dan lesen anda ditarik balik.

Namun, jenis kesalahan bergantung pada pegawai yang mengeluarkan saman tersebut. Jadi, berkelakuan baik sewaktu dihentikan boleh membantu anda.

Satu lagi perkara yang perlu anda ambil perhatian adalah kadar ini telah disekatakan bagi PDRM, JPJ, dan DBKL. Bagi menggalakkan saman diselesaikan dengan segera, kerajaan telah mengeluarkan inisiatif “Lebih banyak anda berlengah, lebih banyak anda perlu bayar” bermula 1 Julai 2013.

 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]