5 Perkara Menarik Mengenai Perlumbaan Permulaan MotoGP di Losail, Qatar 20 Mac ini

Divers Test Qatar 2016 (Circuit Losai) 02-04/03.2016 photo: MICHELIN
photo: MICHELIN

5. Perlumbaan MotoGP kali akan menggunakan tayar baru dari Michelin yang merupakan jenama dari Perancis. Saiz tayar telah berubah dari 16.5 inci kepada 17 inci. Ini akan memberikan perbezaan dari segi pengendalian kerana ‘contact patch’ adalah berbeza.

4. Jorge Lorenzo menamatkan sesi ujian terakhir di Qatar dengan masa terpantas, pelumba kedua terpantas bukan Rossi atau Marquez, tetapi Scott Redding. Ini menunjukkan keselesaan dan gaya tunggangan yang kena dengan tayar Michelin ini. Namun, itu hanya keputusan semasa ujian sahaja yang tidak begitu memberikan makna pada perlumbaan sebenar. 

ScreenShot090
photo: MotoGP.com

3. Pada 2015, Valentino Rossi adalah juara di litar Losail, Qatar ini. Adakah dominasi akan diteruskan? Pelumba kedua dan ketiga terpantas bukanlah juga Lorenzo atau Marquez, tetapi dua pelumba Ducati iaitu Andrea Dovizioso dan diikuti oleh Andrea Iannone.

ScreenShot089
photo: MotoGP.com

2. Lap terpantas pula oleh Jorge Lorenzo ooo. Halaju maksimum pula 350.5km/h ditetapkan oleh Marquez ooo.

1. Kita nak tengok Marquez, Rossi dan Lorenzo berlaga kepala ke, bergaduh ke, buat hal ke ape ke. Atau kita dapat menyaksikan semangat perlumbaan sebenar kembali terserlah.

Nota: Kita nak tengok juga prestasi pelumba #7 dalam Moto3 iaitu Adam Norrodin dan #89 Khairul Idham Pawi. Hafizh Syahrin dalam Moto2 #55. Gogogo!

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

3 Replies to “5 Perkara Menarik Mengenai Perlumbaan Permulaan MotoGP di Losail, Qatar 20 Mac ini”

Leave a Reply