PENGEMBARAAN 6 SEMPADAN INDOCHINA DARI PULAU PINANG SEJAUH 6,011KM DENGAN SYM SPORTS RIDER 125i dan VTS200

Ikuti kisah perjalanan keluarga penunggang motosikal Rusli Osman dan panduan mereka untuk pengembaraan bermotosikal

Dalam jelajah motosikal yang sungguh mengujakan yang mengambil masa selama enam belas hari dan menjangkaui 6,011km, seorang penunggang motosikal berpengalaman Rusli Osman bersama-sama dengan isterinya Yong Suzi serta anak perempuan mereka Yong Sofea telah berjaya melalui enam sempadan Indochina dalam jelajah bermotosikal terbarunya gembira untuk berkongsi pengalaman serta beberapa panduan sepanjang perjalanan beliau merentasi enam sempadan Indochina kepada mereka yang mungkin berminat dalam jelajah seperti itu. Dalam temu bual, Rusli dan keluarganya juga berkongsi  cabaran yang dihadapi, kejadian misteri, serta pengalaman mereka dengan menggunakan SYM Sport Rider 125i dan VTS200 sebagai pengangkutan utama dalam perjalanan mereka.  

Sebelum memulakan perjalanan, persediaan mestilah dibuat termasuk mendapatkan surat sokongan daripada kedutaan negara –negara yang terlibat untuk urusan menyeberangi sempadan dan dokumen-dokumen pendaftaran kenderaan serta  insurans  mestilah lengkap dibawa bersama. Persiapan lain termasuk memeriksa keadaan motosikal, menyediakan minyak enjin PJ1 dan mengisi penuh tangki petrol kapasiti 4.2 liter untuk Sport  Rider 125i dan 14.7 liter untuk VTS200.

 

HARI 1 – 16

Memulakan  perjalanan dari Ibu Pejabat SYM di Pulau Pinang,  tiga sekeluarga menuju terus ke sempadan Thailand di Bukit Kayu Hitam untuk ke Thailand dan sehingga Semenanjung Thai ke Indochina. Sepanjang pejalanan, mereka telah melalui banyak tempat menarik termasuk Hua Hin Teluk Siam, Pattaya, Koh Khong Phnom Penh di Kemboja, Moc Bai di sempadan Vietnam, Siem Reap melalui Wats Kemboja, Udonthani, Kho Kao, Myawaddy di Myanmar dan Kanchanaburi dimana tempat Festival Durian yang terkenal diadakan setiap tahun.

 

Apabila ditanya mengenai  apa perkara yang menarik berlaku sepanjang perjalanan mereka, mereka menceritakan mengenai tempat yang dipanggil graviti-ingkar di Mae Sot Thailand yang juga dikenali sebagai Magic Hill, perkara yang berlaku disini ialah kenderaan berupaya untuk bergerak dengan sendirinya tanpa enjin dihidupkan. Dikatakan hal ini terjadi disebabkan oleh medan elektromagnet di bahagian atas gunung.

 

“Tempat yang paling mencabar sepanjang perjalanan  adalah Kemboja disebabkan oleh hakikat bahawa mereka memandu di sebelah kanan, jadi bersedia untuk  itu!” Rusli memberi amaran.

 

“Lalu lintas sesak di bahagian tertentu di Thailand berikutan peningkatan pengguna jalan raya telah membuatkan perjalanan menjadi lebih lama, dan beberapa keadaan jalan raya seperti jalan beralun  juga mencabar untuk bergerak. Kami menunggang hampir 200km di atas jalan beralun.  Namun kami dapat melaluinya, dan berpuas hati dengan bergantung kepada motosikal Sport Rider 125i dan VTS200 dan penggunaan bahan api kira-kira 48-52 liter yang membolehkan kami melaluinya dengan selesa, “katanya. Digital speedometer LCD di Sport Rider 125i adalah instrumen kelompok yang amat berguna sekali. “Ia menunjukkan pelbagai tugas seperti masa, gear membaca keluar, odometer, bahan api dan tolok bateri yang benar-benar membantu untuk merancang perjalanan kita.” kata Rusli.

 

 

PANDUAN:

Ketika ditanya mengenai panduan bagi keluarga yang mungkin berminat untuk merancang perjalanan yang sama, nasihat pertama dan utama Rusli adalah untuk membuat persediaan dari segi fizikal dan mental.  Penunggang haruslah membawa barangan keperluan termasuk makanan, minuman, ubat-ubatan dan beberapa helai pakaian sebagai persediaan jika berlaku seberang kecemasan. Barangan keperluan ini boleh disimpan di kotak bagasi Coocase yang dipasang pada motosikal.

“Kami mencuci pakaian di tempat penginapan menggunakan perkhidmatan kedai dobi. Jadi, kami dapat mengemas pakaian menjadi ringan. Kami sering membeli barang keperluan harian di Tesco Lotus atau 7-Eleven sepanjang pengembarran kami di sana”, ujar Rusli.
Untuk mendapatkan laluan yang betul, Rusli menasihatkan penunggang supaya menggunakan sistem GPS yang boleh dipercayai seperti Google Maps. Selain itu jaket menunggang SYM, sarung tangan, topi keledar LS2, kasut dan peralatan menunggang yang lain juga diperlukan untuk keselamatan tambahan. Untuk pengetahuan anda, keadaan jalan yang berdebu di Kemboja menyarankan anda untuk menggunakan penutup mulut dan hidung. Jadi, sila dapatkannya dari kedai aksesori motosikal tempatan untuk kesediaan. Telefon bimbit yang digunakan sebagai GPS akan melemahkan kuasa bateri. Lantaran itu, anda hendaklah membawa powerbank bersama tetapi jika kehabisan kuasa, Socket Neo pada SYM VTS200 ini boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah anda.
Dari segi penginapan dan makanan, Rusli mencadangkan supaya membuat  pra-tempahan, atau jika secara adhoc penunggang mestilah berhenti sebelum langit menjadi gelap, dan mencari hotel berhampiran. Untuk makananyang halal, beliau menasihatkan penunggang mencarinya di kedai runcit tempatan dan restoran Muslim yang berada di sepanjang jalan.

 

Penunggang diingatkan supaya menggunakan LED siang sepanjang tempoh pemanduan dan lampu kecemasan apabila berhenti di bahu jalan untuk menyemak arahan GPS atau menggunakan telefon bimbit. “Lampu depan yang cerah dan LED dan isyarat lampu belakang pada motosikal kami adalah Euro 4 pematuhan dan pasti memberi kami lebih keyakinan apabila perlu untuk memberi isyarat untuk menghidupkan atau untuk berhenti dan menunggang pada waktu malam. Sila pastikan lampu motosikal terang bagi perjalanan malam yang tidak pernah dilalui.” katanya lagi.

 

“Di akhir perjalanan apabila kami pulang ke rumah, pertama sekali saya bersyukur kerana telah berada di rumah, tetapi saya juga berfikir bahawa SYM Sport Rider 125i dan VTS200 adalah motosikal yang berpontensi. Justeru, saya bersyukur dan pasti akan mengesyorkan kepada orang ramai untuk mencuba jika mereka sukakan cabaran, dan untuk memilih kenderaan yang boleh dipercayai. Saya pasti akan mengesyorkan SYM Sport Rider 125i 9.5 kuasa kuda dua injap enjin SOHC yang lebih berkuasa untuk kuasa tambahan, kelajuan dan jarak. ” jelas Rusli.

Mengenali SYM Sport Rider 125i

Dengan bentuk moden yang menarik, SYM Sport Rider 125i merangkumi beberapa elimen rekaan superbike termasuk rangka tiub seumpama naked bike di sisi, muffler dan fender yang sporty di belakang, bentuk unik dan aerodinamik bukan sahaja menarik perhatian malah menjamin prestasi yang tinggi.

 

SYM Sports Riders 125i dilengkapi dengan enjin SOHC dua valve yang menghasilkan 9.5 kuasa kuda pada 8,000 rpm dan 1.10kgf tork pada 5,500rpm dengan mematuhi piawai perlepasan Euro 3. Gabungan Teknologi Fuel Injection (EFI) terkini, enginnya mempunyai kuasa pemecutan yang lebih tinggi di samping penggunaan minyak yang lebih jimat. SYM Sports Riders 125i juga dilengkapi panel meter digital LCD untuk memudahkan pembacaan data.
Dengan berat 107kg, SYM Sport Riders 125i dilengkapi dengan tangki minyak 4.2 liter di bawah tempat duduk. Fungsi brek diambil alih oleh cakera hydraulic depan, dan drum belakang yang bercantum denagn roda cast alloy. Lampu depan dan lampu isyarat LED memastikan motosikal jelas kelihatan dari jarak jauh demi keselamatan penunggang. Tayar tanpa tiub mengurangkan jangka kehilangan pelampungan jika berlakunya tusukan tayar. Tempat duduk penunggang dan pembonceng direka supaya berasingan. Ciri rekaan unik ini adalah yang pertama di Malaysia untuk menambah tahap keselesaan dan keselamatan kedua-dua pengguna. Terdapat juga ruang simpanan yang luas di bawah tempat duduk utuk menyimpan barangan peribadi tanpa kerisauan.

Sumber: Siaran akhbar rasmi SYM

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

One Reply to “PENGEMBARAAN 6 SEMPADAN INDOCHINA DARI PULAU PINANG SEJAUH 6,011KM DENGAN SYM SPORTS RIDER 125i dan VTS200”

Leave a Reply