Boon Siew Honda penerima lesen EEV motosikal pertama di Malaysia

 

EEV+Fi pressBoon Siew Honda (BSH) mengumumkan empat model motosikal EEV yang telah disahkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Sebagai pengeluar motosikal pertama yang mendapat kelulusan standard EEV, BSH akan terus membekalkan lebih banyak produk dengan pelepasan CO2 yang rendah dan cekap bahan api.
Berdasarkan Dasar Automotif Nasional (NAP) 2014 oleh Institut Automotif Malaysia (MIA), kenderaan cekap tenaga (EEV) adalah kenderaan yang memenuhi spesifikasi yang ditetapkan dari segi tahap pelepasan karbon (g / km) dan penggunaan bahan api (l / 100 km). EEV diberikan untuk motosikal dari 101CC ke 150CC yang mencapai penggunaan bahan api sebanyak 2.2L sepanjang 100KM.
Antara model motosikal Boon Siew Honda yang mendapat kelulusan EEV adalah Honda EX5 Fi, Honda Future Fi, Honda Dash (Fi) yang menggunakan 1.8L/100KM atau 18% lebih jimat berbanding dengan penanda aras EEVScreenShot111
Pada masa sekarang, empat model tersebut telah merangkumi 83% daripada keseluruhan pengeluaran motosikal. Bagi mengikuti dasar kerajaan Malaysia untuk mencapai 85% kenderaan EEV dan motosikal dalam pasaran sebelum 2020, BSH akan terus memperkenalkan model baru yang memenuhi EEV standard.

ScreenShot112

Dasar Persekitaran Honda
Honda mengumumkan Visi Alam Sekitar dan Keselamatan pada 2010 untuk “Menyedari Keriangan dan Kebebasan Mobiliti serta Masyarakat Lestari di mana orang ramai boleh menikmati kehidupan sejagat”. Bercita-cita untuk menjadi sebuah syarikat yang maysrakat ingin, semua operasi Honda di seluruh dunia sedang berusaha untuk mengurangkan kesan buruk terhadap alam sekitar dengan tumpuan mengurangkan pelepasan CO2 dan penggunaan tenaga dari segi aktiviti perniagaan dan produk mereka.

ScreenShot113
Boon Siew Honda akan terus memperkenalkan model motosikal yang memenuhi tahap mesra alam di sekitar pasaran antarabangsa. Pada tahun 2013, BSH telah mengambil langkah pertama untuk memperkenalkan Wave 110 yang memenuhi Euro 2 (Tahap Pelepasan European). Pada tahun yang berikutnya, BSH telah berjaya melancarkan RS150R, model yang memenuhi tahap Euro 3. BSH juga memperkenalkan teknologi suntikan bahan api (Fi) dalam model enjin sesaran kecil seperti Dash Wave Fi (110CC). Semua inisiatif ini menunjukkan komitmen Boon Siew Honda terhadap masyarakat berdasarkan visi alam sekitar Honda.

Sumber: Siaran Rasmi Media Boon Siew Honda

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]